تبلیغات
oiut - انواع تحقیق

oiut

نكتة مندرج در بند هفتم خانة 3 این است كه تحقیق را می‌توان به راههای گوناگون انجام داد. حتی یك نگاه سریع و مختصر به آنچه دربارة تحقیق نوشته شده روشن خواهد ساخت كه یك فهرست طولانی و احتمالاً بهت‌آور از انواع تحقیق می‌توان تهیه كرد. مثلاً، این فهرست ممكن است شامل موارد زیر باشد:

·        تحقیق نظری (pure)، كاربردی (applied) و راهبردی (strategic)

·        تحقیق توصیفی (descriptive)، تبیینی (explanatory) و ارزیابی (evaluation)

·        تحقیق آزاد (بازاری) (market research) و تحقیق آكادمیك (academic)

·        تحقیق اكتشافی (exploratory)، آزمایشی (testing-out) و حل مشكل (problem-solving)

·                 تحقیق پنهانی یا ناآشكار (covert)، رقابتی (adversarial) و مبتنی بر همكاری (collaborative)

·        تحقیق بنیادی (basic)، كاربردی، ابزاری، مشاركتی و عملیاتی

مشخصة اصلی و مشترك این انواع كه از دیدگاههای متفاوتی بیان شده‌اند این است كه تحقیق (صرف نظر از نوع آن) فرایندی است برنامه‌ریزی شده، هوشیارانه، نظام‌مند (systematic) و قابل اعتماد برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسائل.

برای روشن شدن بیشتر این رویكردهای گوناگون، مثالهایی از پروژه‌های تحقیقاتی در علوم اجتماعی در خانة 4 ذكر شده است. آیا این مثالها به تحقیقاتی كه قبلاً انجام داده‌اید و یا قصد انجام آن را دارید شباهتی دارد؟

خانة 4 : مثالهایی برای تحقیق

1. از اولین تماس آیلین باركر با كلیسای اتحاد (Unification Church) تا گرفتن مجوز انجام یك تحقیق در زمینة مورد علاقة خود، بیش از دو سال طول كشید. او می‌گوید تصمیم برای موافقت با اجرای این طرح به این دلیل نبود كه این تحقیق لزوماً منتهی به پشتیبانی از آنها خواهد شد. چون واقعاً نمی‌دانستند كه نظر من نسبت به جنبش آنها چیست ـ بلكه به این دلیل بود كه من حاضر بودم به استدلال آنها در مورد دیدگاهها و نظراتشان گوش دهم (باركر 1984 : 15). با این حال، مقامات كلیسا هنوز می‌خواستند آخرین آزمایشها را در مورد او (خانم آیلین باركر) انجام دهند. در شب سال نو 1976، یكی از رهبران آمریكایی كلیسای مذكور با دو نفر از طرفداران انگلیسی‌شان به خانة او آمدند. آنها حدود یك ساعت دربارة تحقیق با وی بحث كردند و ظاهراً راضی و خشنود آنجا را ترك كردند. اما مرموز بودن معمول انگلیسی‌ها فرزندان خانم باركر را واداشت تا ساعتها به دنبال این باشند كه ببینند آیا آنها شگردهایی برای كنترل مخفیانة این مطالعه در نظر گرفته‌اند یا نه (همان : 15).

2. آمر (1993) در گزارش تحقیق خود دربارة «تأثیر آموزش مهارت تست‌زنی و نحوة امتحان دادن در نتایج امتحانات زبان انگلیسی برای غیر انگلیسی زبانها» (EFL) می‌نویسد: ابتدا گروه آزمایشی و گروه كنترل با تواناییهای تقریباً مشابه در زمینه‌های خواندن با دقت و با توجه به كلید واژه‌ها، زمان‌بندی درست مطالعه و غیره، انتخاب شدند. محقق برای هر گروه دو رشته آزمون اجرا كرد. یكی قبل از اینكه گروه آزمایشی آموزش لازم را ببیند (پیش آزمون،pre - test) و دیگری بعد از آموزش گروه آزمایشی (پس آزمون، post - test). نمرات هر دو گروه در آزمون اول (پیش آزمون) نزدیك به هم و قابل مقایسه با هم بود. ولی نمرات گروه آزمایشی در آزمون دوم (پس آزمون) بسیار بهتر از گروه كنترل بود. این تحقیق نشان داد كه فرضیة «نمره كم در آزمون زبان نشانة استعداد كم در زبان‌آموزی است» فرضیة درستی نیست.

3. ماری دانشجوی دورة كارشناسی ارشد رشته مددكاری اجتماعی، برای تكمیل دوره باید پایان‌نامه‌ای شامل حدود پانزده هزار كلمه تهیه می‌كرد. تجربة عملی او نشان می‌داد كه تحقیق تجربی كمتری درخصوص افرادی كه مورد سوءرفتار یا اذیت و آزار دیگران واقع شده‌اند صورت گرفته است. او می‌خواست در این باره تحقیق كند. اما نگران بود اگر با این افراد مصاحبه كند آنها را به یاد خاطرات تلخ خودشان بیندازد و باعث ناراحتی بیشترشان بشود. از طرفی نیز با محدودیت زمانی روبرو بود، چرا كه می‌دانست، در ضمن تحقیق، افراد ممكن است به حمایت و كمك نیاز داشته باشند و وی با احساس مسئولیتی كه دارد نمی‌تواند از ارائة كمك خودداری كند. اندیشیدن دربارة این مشكلات او را به محدود كردن موضوع تحقیق به افرادی كه صرفاً مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند، كشاند. بنابراین با سازمان حمایت از زنان تماس گرفت تا بتواند به افراد مورد نظر دسترسی پیدا كند. ماری تصمیم گرفته بود  از رویكرد شرح حال‌نویسی در این تحقیق استفاده كند. او در اولین تماس با آنها برای مصاحبه، قول داد كه یك نسخه از آنچه می‌نویسد در اختیارشان قرار دهد و پس از تصویب خود آنها از این نوشته‌ها استفاده كند. اگر هم نیاز به حمایت و پشتیبانی داشته باشند برایشان تدارك ببیند. به این ترتیب با یك توافق دوجانبه و روشن پژوهش خود را آغاز كرد.

4. استین (1986 : 5 و 8) بنای كار خود را بر بررسی تحقیقاتی گذاشته بود كه قبلاً صورت گرفته بود و می‌خواست نشان دهد كه «رفتار، مسائل و اوضاع پناهندگان در شرایط، زمانها و مناطق زیادی مشابه یكدیگرند.» روش او مرور تحقیقات گذشته بود، البته نه برای نشان دادن كارهای انجام نشده، كه معمولاً از مرور تحقیقات انتظار می‌رود. او می‌خواست نشان دهد كه چه كارهایی قبلاً انجام گرفته است. او نشان داد كه چه اندازه كار پژوهشی در این زمینه انجام شده است كه متأ‌سفانه ناشناخته باقی مانده است. او می‌نویسد «حالا بهتر است به این نكته اشاره كنم كه چقدر كارهای خوب و حتی عالی و فوق‌العاده در این زمینه انجام شده است. بسیاری از این كارها متأ‌سفانه مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. من در این فصل برخی رویكردها و منابع كلیدی را برای تحقیق دربارة پناهندگان خاطرنشان خواهم كرد».    


آخرین پست ها


نویسندگان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :