تبلیغات
oiut -  حقیقت، قدرت و ارزش

oiut

سنت غالب درخصوص سیاست‌گذاری تحقیق در كشور انگلستان این است كه معمولاً تحقیقات یك رشته اطلاعات عینی و حقیقی فراهم می‌آورند كه در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد تا به نحو مطلوب مورد استفاده قرار دهند. این رویكرد متضمن تمایز آشكاری میان حقایق و ارزشهاست. در این برداشت «یافتن حقیقت» و «قضاوت ارزشی» دو فعالیت كاملاً مجزا به شمار می‌روند كه به هر یك از آنها به طور جداگانه و به ترتیب پرداخته می‌شود (فینچ 1986 : 195).

واژة «ذهنیت» (subjectivity) همواره دارای قدرت كاربردی خاصی بوده با  این تعبیر كه قادر بوده است بسیاری از فعالیتها و موضوعاتی را كه بر پایة عقلانیت، منطق و روند عینی نبوده‌اند حذف كند. این‌گونه فعالیتها و موضوعات، به احتمال زیاد، ویژگیهایی را تعیین می‌كنند كه از سوی افراد متفاوت به طور متفاوتی بیان می‌شوند. مثلاً وقتی موضوعی از سوی یك مرد سفیدپوست از طبقة متوسط توصیف می‌شود، با توصیف یك مرد از طبقه كارگر یا یك فرد جهان سومی، و یا یك زن كاملاً متفاوت است (هالوی 1989 : 133).

خاطره‌ای كه من قسم می‌خورم حقیقی است و چیزی جز حقیقت نیست مربوط به واگنی است كه من و برادرم در خانه پدربزرگ با آن بازی می‌كردیم. من واگن را می‌راندم و برادرم مرا هل می‌داد. با این همه، یك چیز هنوز برایم روشن نیست و آن اینكه نمی‌دانم چرا همیشه پس از بازی با این اسباب‌بازی با بدنی كبود و خراشیده به خانه برمی‌گشتیم. وقتی از مادرم در این باره پرسیدم او گفت كه هرگز واگنی در خانة پدربزرگ نبوده و آن چیزی كه من و برادرم با آن بازی می‌كردیم یك فرغون قرمز رنگ بود كه همیشه در خانة پدربزرگ وجود داشته است (هوكز 1989 : 157).

بسیاری از كسانی كه برای اولین بار دست به تحقیق می‌زنند مایلند چنین فكر كنند كه آنها در كار «حقیقت‌یابی» دربارة مسئله یا موضوع خاصی هستند و می‌خواهند «حقایقی» را كشف یا قضایایی را اثبات یا رد كنند. آنها معتقدند كه می‌توانند یك تحقیق كاملاً عینی انجام دهند و این عینیت و بی‌طرفی را به هنگام ارائه نتایج تحقیق به دیگران نشان دهند.

اما تحقیق (در علوم انسانی) همیشه یك فعالیت كاملاً عینی نیست كه توسط یك عالم و مجزا از موضوع تحقیق (صرفاً به عنوان نظاره‌گر پدیده‌ها همانند علوم طبیعی) انجام می‌گیرد. بلكه، همان‌طور كه اشاره كردیم، یك فعالیت اجتماعی است كه به نحو نیرومندی تحت تأثیر انگیزه‌ها و ارزشهای شخصی محقق است. تحقیق در علوم انسانی در یك زمینة اجتماعی گسترده انجام می‌گیرد كه در آن سیاست و قدرت روابط برروی موضوع تحقیق، چگونگی اجرای آن و گزارش نتایج حاصل تأثیر می‌گذارد. اگر باور ندارید تمرین شمارة 4 را انجام دهید.

تمرین 4 : زمینه‌ای برای تحقیق شما

تصور كنید دربارة آموزش ضمن خدمت در محل كار خودتان یا در یك مؤسسه دیگر تحقیق می‌كنید. اگر با افراد زیر مصاحبه كنید، آیا یافته‌هایتان متفاوت خواهد بود؟

ـ مدیر كل مؤسسه                                 

ـ مدیر كارگزینی

ـ كمیته كارپردازان

ـ مركزكاریابی   

چگونه ممكن است آنها متفاوت باشند؟ چگونه این تفاوتها بر نتایج تحقیق شما تأثیر می‌گذارند؟ اگر مجبور بودید نتایج تحقیق خود را برای هر یك از آنها جداگانه بنویسید، چه كار می‌كردید؟ در این‌باره فكر كنید. این تمرینی است در مورد اینكه یافته‌های تحقیق خود را چگونه باید گزارش كنید. با لحاظ كردن انتظارات، نظریه‌ها، سبك نگارش و غیره، درخواهید یافت كه گزارش كردن چه چیزی بی‌خطر است و چه چیزی همراه با خطر.

 


همان‌طور كه از تمرین شمارة 4 برمی‌آید، سیاستها، قدرت و ارزشها می‌توانند عوامل مهمی برای بررسی در تحقیق باشند. به ویژه اگر تحقیق در مؤسسة محل كار خودتان و یا حتی مؤسسه دیگری انجام گیرد. روابط شما برروی انتخاب موضوع و دسترسی به اطلاعات تأثیر دارد. ممكن است از شما خواسته شود تا طرح تحقیقاتی خود را برای بررسی دقیقتر به آنها ارائه دهید. حتی ممكن است در مورد گزارش و انتشار نتایج تحقیق شما برای خود «حق وتو» قایل شوند. اگر شما سیاست مؤسسه را اشتباه درك كنید، یا كسی را كه درباره‌اش تحقیق می‌كنید آزرده خاطر كنید، ممكن است وسط تحقیق یكباره متوجه شوید كه با شما قطع همكاری شده‌است.

بنابراین، نه تنها فهم درست این موضوع كه شما به كجا تعلق دارید بسیار مهم است بلكه فهم درست كسانی كه دربارة آنها تحقیق می‌كنید نیز اهمیت دارد. وقتی كه برای تدارك مقدمات و همچنین كسب آگاهی از موارد پیرامونی صرف می‌شود، تقریباً همیشه به عنوان صرف وقت مفید تلقی می‌شود.

به جای اینكه در یك كار تحقیقی انتظار «یافتن حقیقت» را داشته باشیم احتمالاً بهتر است دربارة مسائلی چون قابل اعتماد بودن، مُتْقَن بودن، حرفه‌ای بودن و صادق بودن فكر كنیم. اگر واقع‌گرایانه بنگریم، هر پروژة تحقیقاتی حاصلی بیش از پیشبرد فهم ما نمی‌تواند داشته باشد.

اغلب پژوهشگران مجبورند تحقیق خود را به طریقی انجام دهند كه با زمان و سایر منابع در دسترسشان انطباق داشته باشد. بنابراین، پژوهش یعنی تولید چیزی كه به اندازه كافی خوب است.

البته این گفته بدان معنا نیست كه چنین تحقیقی را نمی‌توان با اراده، علاقه و تعهد دنبال كرد، بلكه حتی ممكن است با شیوه‌ای دنبال شوند كه محقق جدایی بیشتری از موضوع تحقیق داشته باشد. آنچه برای ما در مقام محقق اهمیت دارد این است كه تحقیق باید، تا آنجایی كه امكان دارد، از لحاظ هدف و قصد، روش‌شناسی ، روش تحلیل داده‌ها و یافته‌های نهایی، باز و شفاف باشد.

مخاطبان و قوانین متفاوت‌

  به عنوان پژوهشگر باید بدانید كه برای چه كسی تحقیق می‌كنید و برای چه كسی گزارش می‌نویسید. همچنین باید از انتظارات و قواعد متفاوتی كه آنها دارند آگاهی داشته باشید. اگر برای به دست آوردن یك درجة دانشگاهی تحقیق می‌كنید، نیاز دارید كه حاصل تحقیق خود را به صورت پایان‌نامه یا رساله تهیه كنید كه در این صورت، با معیارهای دانشگاهی ارزیابی خواهد شد. یا ممكن است یك پروژة تحقیقاتی برای كارفرمای خود انجام می‌دهید. در این صورت آنها انتظار دارند یك گزارش دقیق با تأكید بر زمینه‌های كاربرد یافته‌ها همراه با توصیه‌های عملیاتی ارائه كنید. حتی ممكن است شما تحقیق خود را برای هر دو منظور انجام دهید. در این صورت، با اینكه فرایند تحقیق ممكن است به طور گسترده مشابه باشد، گزارش نهایی احتمالاً خیلی متفاوت خواهد بود.


آخرین پست ها


نویسندگان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :